- Tuesday, 24 January 2023
- Written by FINANCIARPRESS.RO
- Hits: 532
În contextul schimbării cadrului legal al relaționării persoanelor fizice și juridice cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), autoritățile păstrează regula înregistrării fiscale prin intermediul Oficiului. Doar că, mai nou, înregistrarea fiscală se face în baza unei cereri anexate la solicitarea de înregistrare în Registrul Comerțului, al cărei model a apărut recent în Monitorul Oficial. Până acum, nu exista un model de cerere pentru înregistrarea fiscală prin ONRC, ci doar se dădeau anumite informații în baza cărora se cerea de la Fisc acel cod unic.
Așa cum prevede noua Lege a ONRC (nr. 265/2022), care se aplică din 26 noiembrie 2022, pentru atribuirea codului unic de înregistrare, oficiile ONRC transmit la Fisc datele din cererea de înregistrare fiscală anexată la cererea de înregistrare în Registrul Comerțului. În baza acelor date, Fiscul atribuie codul unic de înregistrare care se trece ulterior în certificatul de înregistrare emis societăților nou-înființate.
Conform legii, „Formatul cererii de înregistrare fiscală se stabilește prin ordin comun al președintelui ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală - n. red.) și al ministrului justiției, urmând a fi inclus în cererea de înregistrare în registrul comerțului”. Astfel, ANAF și ministerul au publicat în ediția Monitorului Oficial din 20 ianuarie 2023 Ordinul comun 2.509/5.672/2022, care conține modelul cererii de înregistrare fiscală, acesta fiind valabil de la aceeași dată.
Așa cum scriam mai sus, obținerea codului unic de înregistrare prin intermediul ONRC nu este o noutate, pentru că acest lucru era prevăzut și în legislația anterioară.
După cum reiese din ordinul cu normele de aplicare ale vechii Legi a ONRC, „Înregistrarea fiscală a persoanelor fizice și juridice (...) se face prin intermediul ORCT (oficiul teritorial al Registrului Comerțului - n. red.), care comunică pe cale electronică Ministerului Finanțelor Publice datele din cererea de înregistrare, admisă prin rezoluție de către directorul ORCT/persoana desemnată, pentru atribuirea codului unic de înregistrare.”
Noutatea este apariția acestui formular special de solicitare a codului unic de înregistrare, care se anexează la cererea de înregistrare în Registrul Comerțului. Cererea anterioară de înmatriculare a unei societăți nou-înființate prevedea o bifă pentru înregistrarea fiscală și o anexă cu o declarație cu anumite informații legate de înregistrarea fiscală.
Deși declarația folosită până acum pentru înregistrarea fiscală conținea cam aceleași informații care figurează în noua cerere de înregistrare fiscală, diferența este că ANAF (împreună cu Ministerul Justiției) stabilește de-acum, prin ordin, exact ce informații sunt necesare pentru obținerea codului unic.
Popular Articles
- Most read