- Monday, 25 March 2024
- Written by FINANCIARPRESS.RO
- Hits: 385
România se pregătește pentru introducerea cartelei de identitate electronice.
Noua carte de identitate va permite nu doar autentificarea, ci și accesul la servicii publice digitale expuse de către întreaga administrație publică.
Actul normativ prevede, între altele, că, opțional, începând cu data realizării condițiilor tehnice, se poate elibera cartea electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea ambilor părinți, a reprezentantului legal, a părintelui supraviețuitor, a părintelui căruia i-a fost încredințat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă sau, după caz, în temeiul unei ordonanțe președințiale date în condițiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat destinat protecției speciale a copilului separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul.
Începând cu data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărții electronice de identitate, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se eliberează: a) cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani; b) cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 și 14 ani; c) cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani; d) cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani; e) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani. Legea mai stipulează că certificatele pentru autentificare sau semnătură electronică și, după caz, certificatele pentru semnătură electronică calificată se utilizează pentru autentificare și după caz, semnare în raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne și cu sistemele informatice ale altor instituții publice sau aparținând persoanelor juridice de drept privat. Documentele semnate cu certificatul pentru semnătură electronică avansată au aceeași valoare ca documentele semnate olograf, stipulează legea. Guvernul a stabilit însă recent că doar primul buletin electronic va fi emis gratuit cetățenilor care au împlinit 14 ani și celor care trebuie sau vor să preschimbe acest document, exclusiv pe durata a 5 ani. Executivul are alocat în acest sens alocate 200 milioane euro, prin PNRR, și susține că vor fi asigurate fondurile pentru 5 milioane de astfel de buletine.
Popular Articles
- Most read
Publicitate