- Tuesday, 31 January 2023
- Written by FINANCIARPRESS.RO
- Hits: 505
La finalul lunii ianuarie 2023, furnizorii de servicii poștale depun, pentru prima oară, declarația 395, a cărei versiune electronică e disponibilă de câteva săptămâni pentru transmiterea online. Prin acest formular, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) obține lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs. Iată ce este de știut despre noua raportare.
1. Noua raportare ce vizează indirect comercianții online a fost introdusă din mai 2022. Așa cum s-a stabililt în primăvară prin OUG 67/2022, furnizorii de servicii poștale sunt obligați să transmită lunar la ANAF informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs și despre clienții care le primesc. În acest fel, autoritățile pot identifica mai ușor comercianții online care nu-și declară veniturile parțial sau integral.
2. Modelul declarației și instrucțiunile de depunere au apărut abia în septembrie 2022. Pentru a pune efectiv în aplicare măsura dată prin ordonanță, ANAF a oficializat în toamnă Ordinul 1.644/2022. Acest act normativ de rang secundar a stabilit modelul formularului 395, instrucțiunile sale de completare și momentul de la care încep raportările lunare. Concret, s-a stabilit că furnizorii de servicii poștale încep raportările în ianuarie 2023, cu datele aferente lunii decembrie 2022, astfel că recent a apărut și versiunea electronică a declarației 395. Mai exact, termenul este ultima zi calendaristică a lunii, pentru luna anterioară, fiind raportate numai livrările făcute efectiv în perioada vizată (nu și cele pentru care doar s-au emis documentele de transport).
3. Inclusiv coletele cu plata ramburs trimise prin firmele de curierat sunt vizate. În contextul noii raportări fiscale, este foarte important de clarificat că declarația 395 trebuie depusă inclusiv de firmele de curierat care fac livrări de colete cu plata ramburs, informația fiind confirmată de specialiști. Prin urmare, orice furnizor autorizat care prestează serviciul de trimitere contra ramburs trebuie să transmită lunar la ANAF declarația 395, nu doar furnizorii poștali „clasici”.
4. Ce informații despre comercianții online ajung la ANAF. Dacă măsura dată prin ordonanță conține doar un „schelet” al informațiilor ce se raportează lunar, ordinul de punere în aplicare detaliază exact ce date ajung la autoritățile fiscale. Printre altele, vorbim de datele de identificare ale expeditorului (denumirea persoanei juridice expeditoare sau numele și prenumele expeditorului persoană fizică, ce sunt înscrise pe documentul de transport, și codul de identificare fiscală al expeditorului), adresa exactă de preluare a coletului pentru expediere sau contravaloarea bunurilor livrate (inclusiv modalitatea de achitare a rambursului și identitatea persoanei la care ajung banii).
5. ANAF va putea obține informații și de la clienții la care ajung coletele. Scopul principal al măsurii este ca Fiscul să identifice mai ușor comercianții online care nu-și respectă, parțial sau integral, obligațiile declarative și de plată pe care le au. Însă prin acest demers ANAF prelucrează inclusiv datele personale ale clienților persoane fizice. De ce vrea Fiscul să aibă aceste date personale? Motivul e destul de simplu: pentru a da de urma comercianților online, atunci când e nevoie.
Popular Articles
- Most read
Publicitate