- Wednesday, 17 November 2021
- Written by FINANCIARPRESS.RO
- Hits: 733
Legea ONRC va fi înlocuită: Simplificări majore pentru înființarea firmelor
Regulile actuale în funcție de care firmele și persoanele fizice interacționează cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) urmează să fie simplificate și introduse într-o lege complet nouă, așa cum reiese dintr-un proiect înregistrat la Senat pentru dezbatere și adoptare. Documentul este, de fapt, cel inițiat acum un an de Ministerul Justiției, dar care n-a apucat să fie aprobat de Guvern și trimis Parlamentului.
Proiectul de lege înregistrat la Senat trebuie să fie adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica. Acesta vine în contextul în care România era obligată să transpună unele reguli europene noi până în vara anului 2021, însă Guvernul n-a apucat să trimită proiectul la timp în Parlament, deși îl inițiase în octombrie 2020. Acum, din moment ce avem un Executiv interimar cu puteri reduse, proiectul a fost înregistrat direct la Senat pentru a intra în sfârșit în procedura de dezbatere și vot.
Iată, în continuare, principalele chestiuni incluse în document:
Pe partea de înființare a companiilor:
1. Actul constitutiv se va putea întocmi online prin completarea unui formular-tip, cu opțiuni predefinite, care va fi disponibil pe site-ul ONRC. Actul constitutiv formular-tip sau, după caz, cel individualizat, se va semna de către toți fondatorii sau de reprezentanții acestora cu semnătură electronică calificată.
2. Cererile de înregistrare și înscrisurile depuse în susținerea acestora, ce sunt întocmite de avocați sau de notari publici, se vor putea semna de către aceștia cu semnătură electronică calificată și se vor putea transmite online.
3. Certificatele de înmatriculare și certificatele constatatoare vor putea fi emise și în format electronic, semnate cu semnătură electronică calificată/sigiliul electronic calificat.
Obligații care o să dispară:
4. Aici se face referire la mai multe chestiuni, printre care eliminarea cerinței de efectuare a vărsământului aportului la capitalul social al SRL-urilor la momentul constituirii (se va face etapizat), a acordului Secretariatului General al Guvernului și al autorităților locale pentru folosirea anumitor cuvinte în denumire (verificarea va fi făcută intern la ONRC), a depunerii dovezii rezervării denumirii, a depunerii unor declarații pe propria răspundere și a cerinței depunerii specimenului de semnătură pentru reprezentanții legali.
O să apară la ONRC ocupația de registrator:
5. Registratorii vor reprezenta personal de specialitate juridică, învestit să exercite un serviciu public de interes general. Accesul în profesie se va face pe bază de examen sau concurs, iar numirea și eliberarea din funcție va fi făcută de directorul general al ONRC. Registratorul va răspunde disciplinar, civil și penal pentru faptele sale.
6. Astfel, înregistrarea în registrul comerțului se va face în baza controlului de legalitate făcut de un registrator. Această persoană se va ocupa de controlul prealabil înregistrării companiilor, dar și de fuziuni, divizări, dizolvări și radieri.
Accesul online la informațiile despre firme, chiar și despre cele din alte state UE:
7. Documentele și informațiile referitoare la persoanele fizice și juridice înregistrate în registrul comerțului se vor arhiva și în format electronic pentru a permite furnizarea rapidă de copii electronice, certificate de pe actele prezentate (chiar dacă acestea au fost depuse în format tipărit).
8. O să devină disponibile mai multe date în registru. De exemplu, cele referitoare la sucursale (în registrul sucursalei, date despre societatea-mamă dintr-un alt stat membru și, invers, în registrul societății-mamă, informații despre sucursală).
Popular Articles
- Most read
Publicitate