podDeşi Primăria Piteşti a dat în judecată asocierea de firme Star Trading-Zeus pentru efectuarea total necorespunzătoare a lucrărilor de reabilitare cu fonduri europene a podului de peste Râul Doamnei, cerându-i să plătească 1,2 milioane lei- contravaloarea reparaţiilor necesare – în mod bizar cele două părţi au căzut la pace. Am studiat în exclusivitate dosarul aflat în arhiva Tribunalui Argeş şi vă prezentăm în premieră detaliile tranzacţiei păguboase încheiate între Primăria Piteşti şi Star Trading, o tranzacţie ce reprezintă încă o dovadă a bătăii de joc şi superficialităţii privind modernizarea podului de peste Râul Doamnei. 

În expertiza tehnică cerută de Primăria Piteşti şi efectuată acum aproape patru ani de către expertul tehnic autorizat Ion Dumitru Diaconu au fost scoase la iveală numeroase nereguli, cum ar fi aceea că asfaltul turnat pe pod este mai subțire decât cel prevăzut în proiect: „Pe pod s-au turnat două straturi de mixtură asfaltică MAS16, față de proiect, unde erau prevăzute două straturi de 3 cm beton asfaltic BASP16 și 4 cm mixtură asfaltică BAPm16. Grosimea straturilor turnate nu respectă pe cea a straturilor din proiect. Grosimile mici ale straturilor rutiere conduc la apariția unor tensiuni suplimentare în structura mixturilor asfaltice, influențând caracteristicile dinamice”.

În documentele depuse la dosarul instanţei se specifică în detaliu numeroasele probleme, cum ar fi acelea că în urma vizitelor şi controalelor efectuate în 2016 şi 2017 de către Primăria Piteşti şi Inspectoratul de Stat în Construcţii Argeş s-a constatat „în urma verificărilor tehnice că îmbrăcămintea asfaltică de pe carosabilul căilor de rulare prezintă văluiri şi refulări, rosturile de dilataţie sunt deteriorate, iar unele dispozitive ce asigură scurgerea apelor sunt decolmatate”. Ca să nu mai vorbim de faptul că protecţia anticorozivă a parapeţilor era deteriorată în multe locuri.

De ce nu a fost tras la răspundere şi proiectantul?

Iar problemele cu valurile şi gropile în asfalt se repetă în fiecare an la podul de peste Râul Doamnei, în condiţiile în care nici nu au trecut şapte ani de la recepţia lucrării.

În mare parte dintre acuze, Bobi Marinescu, manager Star Trading, a dat vina pe proiectant, spunând că „o parte dintre deficienţele apărute şi constatate unilateral se datorează soluţiilor tehnice stabilite de proiectantul lucrării, soluţii ce nu au fost şi nu sunt adecvate folosirii actuale a podului”. Numai că aceste acuze nu au fundament atunci când ne referim la grosimea asfaltului turnat pe pod, despre care expertul tehnic a spus clar că este mai subţire decât cel prevăzut în proiect. Şi tot Bobi Marinescu a acuzat în repetate rânduri că şi Primăria Piteşti poartă o parte din vină pentru că nu a făcut lucrări de întreţinere la pod. Numai că, în conformitate cu contractul, şi cum lucrarea are un termen de garanţie, executantul avea obligaţia de a remedia neconformităţile deloc puţine de la pod.

pod 01

De altfel, în contractul dintre Primăria Piteşti şi asocierea condusă de Star Trading se specifică foarte clar la art. 4 că „executantul se obligă să execute, să finalizeze şi să remedieze orice defecte ale lucrării în conformitate cu obligaţiile asumate prin contract” şi la art. 10 că „executantul răspunde, potrivit obligaţiilor ce îi revin, pentru viciile ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de 10 ani de la recepţia lucrării şi, după împlinirea acestui termen, pe toată durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenţă, ca urmare a nerespectării proiectului şi detaliilor de execuţie aferente lucrării”.

Un alt detaliu ciudat. Chiar dacă ar fi vina în procent majoritar a proiectantului, aşa cum acuză Bobi Marinescu încă din primăvara lui 2019, de ce Primăria Piteşti nu a intentat o acţiune în instanţă împotriva proiectantului în aceşti doi ani? Poate ne răspund la această întrebare fostul primar Cornel Ionică şi actualul primar Cristian Gentea. Pentru că până la urmă vorbim de reparaţii de 1,2 milioane lei necesare pentru o lucrare făcută prost din bani europeni. Şi poate nu ar fi deloc rău ca Direcţia Naţională Anticorupţie şi OLAF să verifice la sânge acest proiect cu multe semne de întrebare şi nereguli pentru care nimeni nu a plătit până acum.

 

 

Tranzacţia cu Star Trading, defavorabilă Primăriei Piteşti

Iată în exclusivitate şi detaliile tranzacţiei încheiate pe 12 mai 2020 între Primăria Piteşti şi Star Trading, tranzacţie ce a dus la încheierea procesului de la Tribunalul Argeş, proces în cadrul căruia Primăria cerea plata a peste 1,2 milioane lei însumând reparaţiile pentru podul de peste Râul Doamnei.

În documentul ce a parafat tranzacţia, reprezentanţii Star Trading au scris că firma a remediat până în 2019 deficienţele reclamate de către Primăria Piteşti, chiar dacă a constatat „că nu are această obligaţie, considerând că problemele apărute nu sunt datorate modului de executare a lucrărilor la pod”. Şi tot Star Trading a considerat că deficienţele reclamate la pod de către Primăria Piteşti au două cauze:

  1. Soluţia tehnică greşită impusă prin proiectul tehnic a rosturilor de dilataţie ce nu este adecvată modului de folosire a podului (trafic mai mare decât cel estimat).
  2. Lipsa de întreţinere a podului de către Primăria Piteşti.

Culmea este că deşi cei de la Star Trading spun în acelaşi document că sunt de acord că deficienţele de la pod trebuie remediate şi că doresc să execute aceste remedieri, în clauzele tranzacţiei o parte dintre lucrări trebuie efectuate de către Primăria Piteşti. Concret, Star Trading se angajează ca să remedieze între 20 mai 2020 şi 18 martie 2023 deficienţele apărute la calea de rulare auto de pe pod şi să realizeze, ori de câte ori va fi necesar, la apariţia unor denivelări mai mari decât cele acceptate în mod normal, următoarele lucrări: reparaţii ale covorului asfaltic cu mixturi asfaltice şi frezări pentru nivelarea făgaşelor şi refulărilor create prin uzura excesivă a asfaltului.

Primăria Piteşti se angajează conform tranzacţiei „să efectueze lucrările de întreţinere a podului, în special în ceea ce priveşte decolmatarea şi înlocuirea elementelor sistemului de scurgere a apelor pluviale, înlocuire borduri şi protecţie borduri, refacerea protecţie anticorozivă la parapeţii metalici pietonali, reparaţii la supra şi infrastructură”.

 

Primăria Piteşti a renunţat la orice pretenţii de la Star Trading

 

Altfel spus, o mare parte dintre lucrările de reparaţii vor fi efectuate de către Primăria Piteşti, deşi lucrarea nu a fost făcută de către Primărie. Iar Primăria Piteşti renunţă subit la pretenţiile de 1,2 milioane lei. Anormal. Oare cum au fost de acord fostul primar Cornel Ionică şi consilierii săi cu asemenea clauze defavorabile Primăriei Piteşti? Pentru că această tranzacţie înseamnă că reparaţiile vor fi făcute din bani publici. Ca să nu mai vorbim de faptul că prin aceeaşi tranzacţie Primăria Piteşti a specificat negru pe alb că renunţă la orice pretenţii principale sau accesorii!! Halucinant.

Primăria Piteşti se dovedeşte excesiv de blândă şi de umilă cu o firmă abonată de ani de zile la contracte mari pe bani publici. Bani plătiţi din buzunarele piteştenilor şi din fonduri europene.

 

CONTACT

Despre Noi

Pe site-ul financiarpress.ro veti gasi stiri de ultima ora din domenii de interes public. In fiecare zi va aducem cele mai importante stiri din judetul Arges si nu numai. Va oferim exclusivitati si informatii de cea mai buna calitate si va vom tine la curent cu ceea ce se intampla in domeniul financiar si economic, atat pe plan local cat si national. Lucruri care vor avea impact asupra vietii dumneavoastra vor fi prezentate in mod impartial pentru a intelege si a fi informati asupra masurilor care se iau de catre decidentii politici si veti afla primii evenimentele de interes.