Manuel-Rotaru-directorul-Publitrans.jpgÎncă de la semnarea acordului de finanțare cu Banca Europeană pentru Reconstrucție şi Dezvoltare (BERD) pentru achiziția celor 70 de autobuze, societatea Publitrans 2000 SA este într-o continuă reorganizare. Odată cu achiziția celor 70 de autobuze, serviciul de transport public local din municipiul Pitești este unul dintre cele mai moderne din țară. Piteștiul are o flotă semnificativă de autobuze noi ce face ca și confortul cetățenilor să fie unul pe măsură. 

De curând, conform acordului cu BERD, Publitrans a contractat o firmă din Austria pentru a realiza un studiu de marketing ce are ca obiect eficientizarea activității serviciului public de călători din Pitești. În urma acestui studiu, consultanții au prezentat punctele forte ale societății Publitrans, dar și punctele slabe ale acestei societăți. Ca puncte forte ale Publitrans, consultanții austrieci au stabilit că este un operator municipal cu tradiție, cu o situație bună din punct de vedere al bugetului de operare, având tariful de bază bine calculat, cu mijloace de transport noi și cu un management performant. Conform sondajelor realizate de consultanți, Publitrans se mai bucură și de o largă încredere a călătorilor în ceea ce privește serviciul de transport. 

Dar haideți să trecem și la punctele slabe ale societății, pe care aceasta trebuie să le reglementeze. O problemă pe care a sesizat-o și consultanții austrieci este chiar stația recent înființată de  la Cercul Militar. O altă problemă pe care Publitrans o are în vedere spre rezolvare este sistemul de e-ticketing care trebuie modernizat. Și la capitolul informarea cetățeanului, societatea de transport în comun din Pitești nu stă foarte bine. Stațiile de îmbarcare/debarcare sunt trecute la puncte slabe ale societății, însă, pentru rezolvarea acestei probleme, municipalitatea are un proiect pentru care speră să obțină bani europeni pentru modernizarea acestora. Și sistemul de e-ticketing este pregătit tot pentru o finanțare europeană, însă rămâne de văzut dacă există axe de finanțare în acest sens. 

Totodată, consultanții austrieci, împreună cu reprezentanții societății Metroul S.A., colaboratori ai acestui studiu de marketing, au venit și cu propunerea de achiziție a mai multor autobuze mai mari, articulate. Și aici, municipalitatea, conform planului de mobilitate, are în vedere achiziția de autobuze articulate electrice. O altă problemă ridicată și care s-a discutat foarte mult timp și în Consiliul Local este transportul gratuit pe care îl practică marile centre comerciale din Pitești. Acest transport face concurență neloială Publitransului. Consultanții au propus să se discute în Consiliul Local această problemă. 

# Noua politică tarifară a abonamentelor

         În final, ultima problemă și cea mai importantă este planul de afaceri și politica tarifară a societății. Aici, realizatorii studiului de marketing au ajuns la concluzia că actuala grilă tarifară nu încurajează călătorii fideli. Astfel că au venit și cu modificări de prețuri ale abonamentelor, dar și ale biletelor. În ceea ce privește costul biletelor, municipalitatea și Publitransul deja se angajaseră față de BERD, la semnarea contractului de credit pentru achiziția autobuzelor, ca de la 1 ianuarie 2017 prețul biletelor să crească cu 10%. Acum, rămâne de văzut ce se va întâmpla în Consiliul Local, mai ales că primarul Cornel Ionică nici nu vrea să audă de această majorare, dar negocierile se vor purta cu reprezentanții BERD. În schimb, grila tarifară a abonamentelor se va schimba astfel încât clienții fideli să beneficieze de reduceri. Așadar, abonamentele pe o săptămână se vor majora considerabil. Și cele pe două săptămâni se vor majora. Prețul abonamentelor pe o lună, care includ doar o linie, va rămâne neschimbat. O reducere semnificativă o vor înregistra abonamentele pe două linii, valabile o lună, care vor avea un preț de 70 lei. Adică, cu doar 10 lei în plus, călătorul poate să mai beneficieze de încă o linie de transport. Toate aceste modificări de prețuri ale abonamentelor vin în urma unor sondaje făcute cu privire la utilizarea tipurilor de abonamente ale călătorilor din Pitești. Cei mai mulți dintre călătorii Publitrans, adică un procent de 65%, folosesc abonamente pe o singură linie. Însă, există un număr mare și de călători care folosesc abonamente pe o linie sau pe toate liniile de transport. Astfel că, 19% folosesc abonamente pe două linii și 16% pe mai multe linii. Tot ca element de noutate, se va introduce și abonamentul pe o zi, valabil pe toate liniile și care nu este nominal. Acest tip de abonament a fost introdus deja de marile orașe din țară și va costa 8 lei. 

             ,,Eu pot să spun că, de fapt, se reașează niște tarife. O să crească niște tarife la anumite abonamente, dar o să se reducă tariful la alte abonamente mult mai utilizate de către cetățeni. Acum, aș exemplifica cu un abonament pe o săptămână: nu este normal ca prețul unui abonament pe o săptămână să fie un sfert din prețul abonamentului lunar. Vrem să încurajăm achiziția abonamentelor pe două linii, întrucât orașul Pitești poate fi parcurs foarte lejer cu un abonament pe două linii. Aici, zicem noi că venim în sprijinul cetățenilor. Vrem să mai venim în sprijinul cetățenilor și cu un abonament pe toate liniile, tot în sensul reducerii tarifului. Dar, bineînțeles, o să așteptăm, pentru că la sfârșitul lunii noiembrie o să venim în Consiliul Local cu aprobarea noilor tarife care se vor aplica de la 1 ianuarie 2017. Vom prezenta două grile de tarife Consiliului Local: una cu prețul biletelor majorat, iar cealaltă cu același preț al biletelor. Consiliul Local va decide ce grilă de prețuri va aproba.  În funcție de decizia Consiliului Local, pe urmă trebuie să avem o discuție și cu BERD pentru a agrementa ideea. 

Acest studiu este făcut de un consultant austriac, în colaborare cu societatea Metroul S.A. București, dar liderul de proiect este BVO Austria. De altfel, am și făcut niște schimburi de experiență cu dumnealor. Nu pot să spun că a fost ceva nou pentru noi, dar ne-a confirmat încă o dată normalitatea. Ne-a confirmat faptul că ce ne dorim noi să facem din transportul public local din Pitești este, de fapt, un transport la nivel european, civilizat, care se adresează și care are în centrul atenției strict cetățeanul. Dar, totuși, trebuie făcută distincția, pentru că de multe ori serviciul se confundă cu tariful practicat pentru servicii. Noi nu vedem decât tariful. Nu vedem și calitatea serviciului, nu vedem eforturile făcute de operator, nu vedem eforturile făcute de municipalitate. Și noi ne-am dori lucruri de foarte mare calitate cu prețuri mici. Ori, din păcate, viața a demonstrat că nu poți avea o calitate foarte sporită la un preț foarte mic”, a declarat Manuel Rotaru, directorul Publitrans, pentru ,,financiarpress.ro”.  

Noua grilă tarifară a abonamentelor, care va fi propusă Consiliului Local spre aprobare și care ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2017:

Grila-tarifara.jpg

CONTACT

Despre Noi

Pe site-ul financiarpress.ro veti gasi stiri de ultima ora din domenii de interes public. In fiecare zi va aducem cele mai importante stiri din judetul Arges si nu numai. Va oferim exclusivitati si informatii de cea mai buna calitate si va vom tine la curent cu ceea ce se intampla in domeniul financiar si economic, atat pe plan local cat si national. Lucruri care vor avea impact asupra vietii dumneavoastra vor fi prezentate in mod impartial pentru a intelege si a fi informati asupra masurilor care se iau de catre decidentii politici si veti afla primii evenimentele de interes.