- Friday, 29 November 2024
- Written by FINANCIARPRESS.RO
- Hits: 170
USR a depus la Curtea de Apel București, Secția Contencios Administrativ și Fiscal – Contestații electorale, o contestație la decizia Biroului Electoral Central privind renumărarea voturilor din toate secțiile de votare din țară. USR cere anularea deciziei BEC.
„Ceea ce se întâmplă zilele acestea, cu decizia total nejustificată de renumărare a tuturor voturilor din țară, în loc să fi fost validate rezultatele primului tur și să înceapă campania pentru al doilea tur, este un abuz uriaș, un atac direct la democrația din România și la votul oamenilor. Ne opunem acestui abuz cu legea în mână, așa cum am făcut-o de fiecare dată. Nu putem asista pasivi la încercarea disperată a celor care nu știu să piardă de a manipula rezultatul alegerilor astfel încât un anumit candidat să fie favorizat. Tocmai astfel de demersuri adâncesc neîncrederea oamenilor în funcționarea instituțiilor statului și dau aripi extremismului și toți oamenii de bună credință trebuie să se coalizeze în apărarea regulilor, a legilor și a democrației”, declară Cristina Prună, deputată și purtătoarea de cuvânt a USR.
Decizia BEC nr. 205D/28 noiembrie 2024 este nelegală și trebuie să fie anulată din mai multe considerente, consideră USR.
„Solicitarea Curții Constituționale de reverificare și renumărare a tuturor buletinelor de vot este în afara prevederilor legale. În cererea sa de anulare a alegerilor, Cristian Terheș a invocat continuarea campaniei electorale în afara perioadei de campanie, vicii cu privire la consemnarea rezultatului votului din 3 secții de votare dintr-un total de 19.000 de secții, precum și faptul că numărul voturilor nule (223.132 voturi nule) ar fi disproporționat în raport cu diferența de voturi dintre candidații clasați pe primele trei locuri. Or, dintr-o simplă verificare a proceselor verbale prezentate pe site-ul Autorității Electorale Permanente rezultă că aspectele sesizate cu privire la cele trei secții de votare nu se confirmă. În ceea ce privește voturile nule o comparație cu numărul voturilor nule înregistrate în alte scrutine arată că procentul acestora din numărul total de voturi este acum considerabil mai mic (2,36% la turul I al prezidențialelor față de 5,17% la alegerile europarlamentare din iunie 2024, respectiv 2,88% la localele din iunie 2024). Cât despre aspectele privind continuarea campaniei electorale, acestea sunt, potrivit legii în vigoare, sancționabile cu amendă contravențională aplicată persoanelor vinovate și nu reprezintă fraudă în sensul legii”, transmite sursa citată.
Prin urmare, Curtea Constituțională avea posibilitatea legală să solicite BEC informațiile pe care le deține sau alte acte și documente necesare, nicidecum să ceară BEC să dispună o verificare extinsă a tuturor celor 9.000.000 de buletine de vot, în afara limitelor investirii prin cererea de anulare.
„În al doilea rând, decizia BEC a fost aprobată în afara cadrului legal. În baza legii în vigoare, BEC poate dispune într-un singur scenariu renumărarea voturilor dintr-o secție de votare sau refacerea centralizării voturilor: doar dacă se constată că au fost comise erori sau există neconcordanțe între datele consemnate în procesele verbale. Or, reamintim că BEC nu a primit contestații și a aprobat procesul verbal privind rezultatul alegerilor. După această dată, nu mai există cadru legal pentru a dispune renumărarea voturilor.
În al treilea rând, termenele prevăzute în decizia BEC încalcă prevederile HG 1061/2024 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare pentru alegerea președintelui României în anul 2024. Decizia BEC prevede că operațiunea de reverificare a rezultatelor trebuie să se încheie până la 1 decembrie, ora 22.00, dar HG 1061/2024 prevede că până pe 28 noiembrie 2024 trebuiau validate alegerile și publicat rezultatul acestora în mass-media și Monitorul Oficial, astfel încât pe 29 noiembrie să înceapă campania electorală pentru al doilea tur de scrutin”, transmite formațiunea politică.
Popular Articles
- Most read
Publicitate