Fisc.jpgPrin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung si prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscal, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, au fost aduse modificări veniturilor din activități independente, astfel:

1. cheltuielile de sponsorizare și/sau mecenat, acordate potrivit legii, se elimină din categoria cheltuielilor deductibile limitat si sunt incluse in categoria cheltuielilor nedeductibile. 68 alin. (5) lit. a) si alin. (5) lit. k^3) din Codul fiscal

2. se reduce de la echivalentul in lei a 400 euro la echivalentul in lei a 100 euro, plafonul de deducere a cheltuielilor cu abonamentele care includ dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, ori in calitate de intermediari pentru serviciile medicale, oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, in scopul personal al contribuabilului. – Art. 68 alin. (5) lit. r) din Codul fiscal.

 3. costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale, puse în funcțiune în anul respectiv, nu se mai deduc din impozitul anual datorat de persoanele fizice care realizează venituri din activități independente pentru care venitul net anual se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate. Aceste cheltuieli se supun condițiilor generale pe care trebuie să le îndeplinească o cheltuială pentru a putea fi deductibilă. –  Art. 68 alin. (7) lit. k^2 din Codul fiscal).  

4. sunt introduse în categoria cheltuielilor nedeductibile la determinarea venitului net anual din activități independente, cheltuielile înregistrate în evidența contabilă, indiferent de natura lor, dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de coruptie, potrivit legii. – Art. 68 alin. (7) lit. k^4) din Codul fiscal.

5. contributia de asigurări sociale de sănătate devine cheltuiala deductibilă la determinarea venitului net anual din activități independente. Pana acum, doar contributia de asigurări sociale era cheltuiala deductibilă. – Art. 118 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

6.  se reduce perioada in care se recupereaza pierderea fiscală înregistrată în cazul veniturilor din activităț independente pentru care venitul net anual impozabil se determina in sistem real, de la 7 la 5 ani. Totodată, sumele reprezentând pierdere fiscala se compensează in limita a 70% din veniturile nete anuale, obținute din aceeași sursa de venit.

Pierderile fiscale anuale înregistrate în anii precedenți anului 2024, rămase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se compensează din veniturile nete anuale realizate începând cu anul 2024, pe perioada rămasă din cei 7 ani, în limita a 70% din veniturile nete anuale respective. Pentru aplicarea limitei de 70%, pierderile fiscale anuale înregistrate în anii precedenți anului 2024, rămase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se cumulează cu pierderile fiscale anuale înregistrate începând cu anul 2024. –  Art. 118 alin. (4) si art. 133 alin. (27) din Codul fiscal.

7. Începand cu veniturile din activitati independente obtinute de la 1 ianuarie 2024, contribuabilii nu mai pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii.

În cazul contribuabililor care realizează venituri din activități independente, se menține dreptul de a redirecționa această sumă din impozitul pe venit aferent veniturilor realizate în anul 2023.  – Se abroga alin. (3) si (4) de la art. 123 din Codul fiscal.

8. În cazul contribuției de asigurări sociale (CAS), în situația în care contribuabilii încep să desfășoare o activitate independenta în cursul anului fiscal, plafonul de 12 salarii minime brute pe țară nu se mai recalculează corespunzator numărului de luni ramase până la sfârșitul anului fiscal. – Art. 151 alin. (10) din Codul fiscal. 

9. Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din activitati independente se datorează la o baza de calcul egală cu venitul net anual realizat/norma anuala de venit, respectiv norma anuală de venit ajustata, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egală cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe țară in vigoare la termenul de depunere a declarației unice.

Pentru calculul CASS, veniturile din activități independente nu se mai cumulează cu celelalte venituri (chirii, investitii, alte surse etc). – Art. 170 alin. (1) din Codul fiscal.                                                     

10. În situația în care baza de calcul al CASS este mai mica decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, persoanele fizice datorează o diferență de CASS până la nivelul celei corespunzătoare bazei de calcul egale cu 6 salarii minime brute pe țară.

Diferența de CASS nu se datorează în cazul in care, în anul fiscal precedent, persoana fizică a realizat venituri din:

– salarii si asimilate salariilor la un nivel cel puțin egal cu 6 salarii minime brute pe tara,

– drepturi de proprietate intelectuala, asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură și piscicultură, investiții, alte surse, pentru care datorează CASS la un nivel cel puțin egal cu 6 salarii minime brute pe tara. – Art. 174 alin. (5) si (9) din Codul fiscal. 

Începând cu veniturile aferente anului 2024, pentru codurile CAEN 6202 – Activitati de consultanta in tehnologia informatiei si 6203 – Activităţi de management (gestiune şi exploatare) a mijloacelor de calcul, contribuabilii nu mai pot opta pentru determinarea venitului net pe baza normelor anuale de venit, fiind obligati sa stabilească venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate. (OMF nr. 5308/2023).

CONTACT

Despre Noi

Pe site-ul financiarpress.ro veti gasi stiri de ultima ora din domenii de interes public. In fiecare zi va aducem cele mai importante stiri din judetul Arges si nu numai. Va oferim exclusivitati si informatii de cea mai buna calitate si va vom tine la curent cu ceea ce se intampla in domeniul financiar si economic, atat pe plan local cat si national. Lucruri care vor avea impact asupra vietii dumneavoastra vor fi prezentate in mod impartial pentru a intelege si a fi informati asupra masurilor care se iau de catre decidentii politici si veti afla primii evenimentele de interes.